Bewegend Leren

Veel basisscholen zijn actief bezig om bewegend leren meer ruimte te geven. De lessen van de Bijbel in Beweging kunnen daar een heel mooi onderdeel van zijn!

 

 

Lekker bewegen

In een les gaan we actief aan de slag met Bijbelverhalen: we gaan dingen uitbeelden, er wordt met pingpongballen geschoten, er wordt armpje gedrukt, gevolleybald met een wereldbol en nog veel meer. Het is geen gymles (ze zitten ook best wel eens rustig te luisteren, of te kijken naar wat andere leerlingen aan het doen zijn) maar er wordt lekker veel bewogen en dat is op zich al positief voor heel veel leerlingen.

 

Muscle memory

Bewegend leren betekent natuurlijk ook dat bewegen een educatieve functie heeft: het bewegen ondersteunt het opdoen en onthouden van ervaringen en kennis. En dat komt het duidelijkst naar voren in de armgebaren die de leerlingen bij elk Bijbelverhaal aanleren. Dat armgebaar geeft de kern van het verhaal weer en helpt de leerling om het verhaal te onthouden.

Maar die armgebaren doen nog meer: ze worden elke les, op volgorde herhaald. En het effect is dat je lichaam de bewegingen op volgorde gaat onthouden. In het Engels heet dat: ‘muscle memory’. Je merkt dat je armen vanzelf naar de volgende beweging gaan en daarbij je hersenen als het ware meenemen naar het volgende verhaal. Zo beleven de leerlingen niet alleen de individuele verhalen, maar krijgen ze ook zicht op het grote verhaal door de Bijbel heen.

 Het bewegend leren maakt de Bijbel in Beweging heel geschikt om leerlingen kennis te laten maken met de Bijbelverhalen. En kennis over die verhalen past ook echt binnen het cultuuronderwijs op school. En als er al wordt gewerkt met de Bijbelverhalen, dan is het bewegend leren echt een aanvulling op het bestaande Bijbelonderwijs.

Wil je een indruk van het bewegend leren en de armgebaren van de Bijbel in Beweging, bekijk dan deze korte video.